برگزاری هجدهمین نشست علمی

دبیرخانه نخستین همایش ملی زن، خانواده، امنیت با همکاری حوزه علمیه حضرت زهرا سلام الله علیها استان چهارمحال و بختیاری
هجدهمین نشست علمی با عنوان: «رعایت موازین اخلاقی در امنیت» را برگزار نمود.
استاد نشست:سرکار خانم فاطمه رحیمیان، مدیر مدرسه حضرت زهرا سلام الله علیها و استاد حوزه
دبیر نشست: سرکار خانم کبری رزازی، معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت زهرا سلام الله علیها
در روز دوشنبه 15 آبان 1402 در ساعت 10:00 صبح
در مکان چهارمحال و بختیاری/شهرستان بروجن/ سالن اجتماعات مدرسه حضرت زهرا سلام الله علیها
خلاصهای از نشست
جلسه نشست علمی با موضوع رعایت موازین اخلاقی در کارآمدی خانواده در راستای اولین همایش ملی زن خانواده امنیت ، با حضور سرکار خانم رحیمیان مدیر محترم مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام الله علیها در تاریخ 1402/08/15ساعت ده صبح با حضور جمعی از طلاب و اساتید در سالن اجتماعات مدرسه برگزار شددر این نشست خانم رحیمیان با بیان حدیث" انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق" به بیان مبانی رفتارهای اجتماعی پرداختند و بیان نمودند به طور کلی، رفتارهای اجتماعی و روابطی که انسانها با هم برقرار میکنند، تابع دو مبنا است: الف) مبنای «کرامت»؛ ب) مبنای «اهانت». بر اساس این دو نوع نگرش، روابطی که انسانها و اعضای خانواده با هم دارند، یا مبتنی بر «تکریم» و گرامیداشتن یکدیگر است و یا مبتنی بر «استخفاف» و حقیر شمردن. در نگاه اول، همسر و فرزندان موجوداتی با ارزش، شریف و صاحب کرامت ذاتیاند و در نگاه دیگر، آنان بیارزش، حقیر و فاقد کرامت ذاتی هستند. و همچنین اضافه کردند : میتوان گفت در برخورد با دیگران دو دیدگاه وجود دارد: دیدگاه «دینی» که انسان را باکرامت میداند و نحوه برخورد او با دیگران را، برخورد همراه با تکریم میخواهد؛
- دیدگاه «غیر دینی» که کرامتی برای انسان قائل نیست و تنها برای اینکه از او بهرهبرداری کند، با او رابطه برقرار میسازد و برخوردش تحقیرآمیز است.
وی اشاره کرد : در گذشته های نه چندان دور خانواده گسترده در شهر و روستا حاکم بود، خانواده مرکز تولید و اقتصاد محسوب میشد، در نظام سلسله مراتبی برتری والدین بر فرزندان، سالمندان بر جوانان و مردان بر زنان محرز بود، ازدواج تقریبا فسخ ناشدنی می نمود و زن تنها به همسری و فرزندآوری شناخته می شد. به دنبال تغییرات اقتصادی اجتماعی در دهه های اخیر، امروزه در بسیاری از جوامع، خانواده هسته ای جایگزین خانواده گسترده شده، دیگر خانواده مرکز تولید نبوده و فرزندآوری امری تصادفی و تحمیلی نیست. بسیاری از زنان از تحصیلات بالا برخوردار گشته، تمایل به ازدواج زودرس در ایشان کاهش یافته، فرزندان کمتری می خواهند و برابرطلبی در ایشان به چشم می خورد. همچنین با ورود برخی جوامع به گستره جوامع فراصنعتی، خانواده فردمحور نیز ظهور کرده که در آن فردگرایی و تساهل و تسامح در هنجارهای سنتی به وفور دیده میشود؛ خانم رحیمیان در ادامه بیان کردند : دین در ایران جزء لاینفک فرهنگ بوده و هست و همواره در فرهنگ ایرانی به عنوان عامل اثرگذار در کنشهای فردی و اجتماعی مطرح بوده است بنابر این در منابع دینی برای تمام جنبههای زندگی خانوادگی، که کانون تربیت، رشد مادی، معنوی، فردی و اجتماعی است، دستورالعملهای اخلاقی بیان شده است که پایبندی به آنها تضمین کنندة کارآمدی خانواده است. از جمله ی در منابع دینی برای تمام جنبههای زندگی خانوادگی، که کانون تربیت، رشد مادی، معنوی، فردی و اجتماعی است، دستورالعملهای اخلاقی بیان شده است که پایبندی به آنها تضمین کنندة کارآمدی خانواده است. از جملهی آنها صبر، راستگویی، تکریم، احترام متقابل، مدارا با یکدیگر، دلسوزی، مهربانی و مثبت اندیشی و خوشبینی است که بر کارآمدی خانواده تأثیر مستقیم دارند.
خانم رحیمیان افزودند :خانواده، اولین محیط برای تعلیم و تربیت کودک است. فضایل اخلاقی در این محیط رشد میکند و سنگ بنای اخلاق انسان در خانواده نهاده میشود. چیز باید محیط خانواده به فضایل اخلاقی آراسته شود تا بتواند کارآمدی خود را اثبات کند و زمینة رشد و بالندگی اعضای خود را فراهم سازد.بعنوان نمونه اگر انسان و خانواده ویژگی اخلاقی صبر را نداشته باشد و به آن عمل نکند، هرگز به خوشبختی و سعادت نخواهد رسید و کارآمد نخواهد بود. صبر نه تنها عامل تضمین کارآمدی خانواده است، بلکه کارآمدی جامعة انسانی را نیز تأمین میکند.از جمله آموزههای دیگر راستی و راستگویی است که در کارآمدی تمام بخشهای زندگی انسان مؤثر است نخستین تأثیری که این فضیلت دارد، مسئلة جلب اطمینان و اعتماد در همکاریهای جمعی است.
در پایان مدیر مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام الله علیها به نقش محبت در راستابی استحکام خانواده ( روابط همسران و والدین و فرزندان ) پرداختند و راههایی افزایش محبت در خانواده را نیز بیان کردند .